Hälsa

Sluta att röka för en bättre hälsa!

Hjärt och kärlsjukdomar är vid sidan av diabetes och vissa former av cancer de tre fysiska folksjukdomarna vi har i Sverige. Hjärtstopp är något mindre vanligt förekommande, men ofta dödligt eftersom att de allra flesta som råkar ut för det “på stan” dör. Hjärtinfarkter är väldigt vanligt framförallt bland äldre. Hjärt-kärlsjukdomar är också ofta en bakomliggande orsak till stroke.

 

Rökning en bakomliggande orsak

Vi har tidigare skrivit om hur man förebygger hjärt/kärlsjukdomar genom bland annat vikten av att röra på sig och att äta rätt. Dessa råden är allmängiltiga för alla de tre folksjukdomarna vi nämnde ovan. Det finns dock en sak som ger en väldigt snabb och positiv effekt på allmänhälsan – sluta röka! Cigaretten innehåller flera tusen olika skadliga ämnen som påverkar kroppens olika organ på något sätt.

Slutar du röka så kommer din blodcirkulation bli bättre inom några månader, och blodet syresätts lättare. Några månaders rökstopp gör också att luftrörens flimmerhår återhämtar sig. Har du hållit upp med rökning i ett år så har du halverat risken för hjärtinfarkter. Är du rökfri i tio år så är chansen för stroke nere på en icke-rökares nivå. Kranskärlssjukdomarna och hjärtinfarkter är nere på icke-rökares nivå efter 15 års rökfrihet. Det är effektivare att sätta in förebyggande åtgärder så tidigt som möjligt, men även om du slutar röka så sent som i 60-årsåldern så halverar du risken att dö i förtid!

 

Cancer och Diabetes

Har man drabbats av en folksjukdom, så är det inte ovanligt att man får även några av de andra. Orsaken är ett ”allmänt ohällsosamt leverne”. Har du varit rökfri i tio år så halverar du risken för lungcancer och har  en markant minskning för cancer i strupe, mun, urinblåsan och bukspottkörteln.

Är man diabetiker så ökar risken för stroke och hjärtinfarkt mycket om man är rökare.

 

Hur slutar jag röka?

Att sluta röka är inte lätt – det är ett väldigt svårt missbruk att ta sig ur. Men det finns hjälpmedel att tillgå. De vanligaste är nikotinhjälpmedel av något slag (nikotinplåster, tuggummin eller munspray). Det finns också appar till din mobiltelefon att ta till. Rökfri heter en som är integerard med Facebook. Den är framtagen av Stockholms Landsting och bygger på ”virituella coachingmöten” för att peppa dig hålla igång motivationen. Ett annat bra tips är Sluta Röka-linjen (telefon 020-84 00 00) som kan råda dig och motivera dig i din kampp mot tobaken.

Lämna en kommentar